دفاع فرانسه
من کاری با تیتر بزرگ دفاع فرانسه در سایت های دیگر که همگی از زبان دیوید سورات نوشته شده است کاری ندارم! در اینجا،دفاع فرانسه را از زبان یک شطرنج باز آماتور باشگاهی می شنوید!
دفاع فرانسه،یک دفاع با طبیعت محکم است که در عین حال، فرصت های متقابل خوبی را در جناح وزیر به سیاه می دهد، در عوض، سفید باید بخت های خود را در جناح شاه بیابد. گشایش فرانسه، از مدت ها قبل توسط استادانی چون کاپابلانکا و آلخین و در حال نیز توسط استادان در سطوح بالا بازی میشود. گشایش فرانسه ،مبتنی بر شکافتن مرکز و حمله بر روی نقطه ضعف اساسی سفید ،پیاده d4 است.یکی از اشکالات گشایش فرانسه، این است که سیاه قادر نیست اسب جناح شاه و فیل جناح وزیر خود را به درستی گسترش دهد.گشایش فرانسه، سفید اغلب برتری فضای زیادی را کسب می کند،اما اگر سیاه شکافت های مرکزی را به درستی انجام دهد، اغلب به تعادل می رسد.
گشایش فرانسه با حرکات زیر شروع می شود:
e4 e6
با این حرکت،سیاه کنترل خانه d5 را به دست میگیرد و آماده حرکت d5 میشود.البته این حرکت، باعث زندانی شدن فیل سفید رو سیاه می شود.
در اینجا ، حرکات مختلفی برای سفید وجود دارد که سه امکان اصلی او عبارت است از : Nf3 , d3 , d4
در ابتدا، ما حرکت d4 که شاخه اصلی فرانسه و بهترین حرکت سفید محسوب شود را بررسی میکنیم:
d4 d5
در اینجا،سفید چندین انتخاب خوب در اختیار دارد:
exd5 exd5
این شاخه، شاخه تعویضی نامیده میشود که برتری خاصی را نصیب سفید نمی کند و مشکل گشایشی را برای سیاه ایجاد نمی کند. در آن، وضعیت قرینه است و ممکن است اینگونه ادامه یابد:
Nf3 Bd6
Bd3 Ne7
c3 Bg5
Be3 Nc6
حال ، شاخه ای قدیمی را بررسی میکنیم که مورد علاقه استادانی چون اشتاینیز بوده است:
e5
با این حرکت، سفید یک کمربند مرکزی d4 , e5 تشکیل داده است که گسترش سوار های سیاه را با مشکل روبرو می کند:
اسب خانه f6 را در اختیار ندارد و فیل نیز نمیتواند در قطر c8-h3 مستقر شود.علاوه بر آن ، سفید از برتری فضای فاحشی برخوردار است. سیاه تنها یک امید برای ادامه بازی دارد، شکافت مرکز.
c5 ...
با این حرکت سیاه مرکز سفید را مورد تهاجم قرار می دهد و انگشت خود روی نقطه ضعف سفید،پیاده d4 می گذارد.
c3
این حرکت، حرکتی قدیمی است که البته بهترین گزینه سفید است. ادامه نیمیزویچ با Nf3 ضعیف است، زیرا مرکز سفید با cxd4 نابود میشود.
Nc6 Nf3
Qb6
سیاه با هر حرکت خود، بر پیاده d4 فشار میاورد و سوار های سفید را درگیر دفاع از آن میکند.
?Be2
این حرکت به نظر بد نمی آید ، زیرا به نظر سیاه تهدیدی ندارد اما این حرکت باعث میشود شاه سفید از حق قلعه رفتن محروم شود.
Ne7 ...
سفید نمی تواند با dxc5 جواب بدهد، زیرا حرکت !Qc7 خیلی زورمند است.حالا نکته اینجاست که سفید نمی تواند قلعه برود، زیرا !Nf5 ، یک پیاده میگیرد.
b3 Nf5
Bb2
به نظر همه چیز مرتب میاید، اما...
cxd4 cxd4
+Bb4
سفید مجبور است با Kf1 جواب دهد، زیرا هر پاسخ دیگری باعث از دست رفتن پیاده میشود.
بنابراین برای این شاخه، سفید به جای Be2، از امکان های زیر استفاده می کند:
a3
این روش پولسن است که سیاه آن را با شاخه زیر جواب میدهد:
c4 ...
g3 Bd7
Bh3 Na5
سیاه از شانس هایی در جناح وزیر برخوردار است.
Na3
این حرکت ، حرکت Nc2 و دفاع از پیاده ضعیف d4 را در نظر دارد. سیاه می تواند اینگونه جواب دهد.
cxd4 ...
+cxd4 Bb4
Bd2 Neg7
?Nxd4 ...)
Nxd4 Qxd4
(+Qa4
+Nb5 Bxd2
Qxd2 0-0
سیاه بازی مناسبی دارد. او همچنین میتواند شاخه زیر را بازی کند:
cxd4 ...
cxd4 Nh6
Nc2 Nf5
Bd3 Bd7
با بازی پیچیده و شانس های متقابل. سفید در اینجا با 0-0 ادامه خواهد داد.
یکی دیگر از حرکت های سفید، گامبی میلنر - بری با Bd3 است:
Bd3 cxd4
?cxd4 Nxd4
این دام معروف این شاخه است
??Nxd4 Qxd4
+Bb5
وزیر سیاه از دست میرود.
سیاه باید به جای cxd4،باید شاخه زیر را بازی کند:
Bd7 ...
Bc2 Rc8
0-0
cxd4 ...
cxd4 Nb4
Nc3 Nxc2
Qxc2
سیاه موفق شد فیل قدرتمند حریف را تعویض کند.
در اینجا به بحث شاخه پیاده ادونس خاتمه می دهیم و به حرکت Nc3 با عنوان شاخه اصلی می پردازیم.
e4 e6
d4 d5
Nc3
در اینجا چندین حرکت وجود دارد که به آنها می پردازیم:
dxe4 ...
این حرکت، راه روبینشتاین نامیده میشود که خیلی بی روح است و به مقدار زیادی از تنش مبارزه میکاهد
Nxd4 Nf6
Bg5 Be7
Bxf6 Bxf6
در اینجا حرکت پیچیده gxf6 نیز وجود دارد که در بازی های آلخین مشاهده میشود:
gxf6 ...
Nf3 b6
Bb5+ c6
Bd3 Bb7
Qd2 Nd7
بازی پیچیده و مبهم است.
در شاخه Nc3، شاخه دیگری را مطالعه می کنیم که شاخه قدیمی نامیده میشود:
Nf6 ...
Bg5 Be7
حرکت e5 Nfd7، ضعیف است.
e5 Nfd7
Bxe7 Qxe7
بازی برابر است.
در این شاخه به جای Bxe7، سفید می تواند با h4، حمله آلخین کارتارد را به کار گیرد که بازی حادی است.
h4
در اینجا سیاه حرکات مختلفی دارد که به آنها می پردازیم:
?c5 ...
Bxe7! Kxe7
با همین دلیل ، حرکت c5 ... مردود است، زیرا اگر Qxe7 ...،آنگاه !Nb5
f6 ...
Qh5+ Kf8
اگر g6 ...،آنگاه exf6! Nxf6 و سپس Qe2 با طرح h5
exf6 Nxf6
Qe2
اینجا نیز سفید بهتر است
Bxg5 ...
hxg5 Qxg5
Nh3 Qh6
g3 0-0
f4 c5
Nb5 Na6
Qd2
با طرح 0-0-0 و حمله در جناح شاه
سیاه همچنین میتواند به جای عقب نشینی وزیر به h6، آن را به e7 ببرد ؛ آنگاه
Qg4 Kf8
Ng5 h6
Bd3
سفید جبران کافی دارد. او همچنین طرح حرکت Nb5 و سپس c3 و تقویت مرکز را دارد.
h6 ...
Be3 0-0
Qd2 c5
0-0-0
سفید طرح حمله در جناح شاه دارد.
در حمله آلخین-کارتارد،بهترین حرکت سیاه، 0-0 است که با Qg4 پاسخ داده میشود و بازی جالبی پدید می آید، برای مثال:
Qg4 Re8
Bh6 Bf8
h5! Kh8
Bg5 f6
Bh4 c5
h6 cxd4
با یک بازی حاد و دولبه
در اینجا به بحث حمله آلخین کارتارد خاتمه می دهیم و به سراغ شاخه ماک کئوچن می رویم.
e4 e6
d4 d5
Nc3 Nf6
?!Bg5 Bb4
این شاخه، حرکت حاد ماک کئوچن نامیده میشود. سیاه با حرکت آخر خود، جناح شاهش را را بسیار تضعیف میکند و در عوض ، بازی متقابل فعالی را در جناح وزیر به دست می آورد.در این شاخه، سیاه اغلب وضعیت ضعیفی را در جناح شاهش پیدا می کند و در عوض، شاه سفید از حق قلعه رفتن محروم می شود.
e5 h6
Bd2 Bxc3
bxc3 Ne4
Qg4 g6
Bd3 Nxd2
Kxd2 c5
اگر ?+Qg4 ... ،آنگاه Qxg4 hxg4 و بعد ، !g4
Nf3 Qc7
در این وضعیت،سیاه آماده حمله متقابل در جناح وزیر میشود و قصد دارد Qf4 را با !f5 جواب دهد و به وضعیت محکمی برسد.
حالا شاخه دیگری را از واریاسیون ماکئوچن بررسی می کنیم:
e4 e6
d4 d5
Nc3 Nf6
?!Bg5 Bb4
e5 h6
exf6 hxg5
fxg7 Rg8
سیاه به تعادل میرسد.
در اینجا به سراغ مهم ترین شاخه Nc3، شاخه ویناور میرویم. این شاخه، شاخه بسیار حادی است که سیاه بازی فعالی در جناح وزیر راه می اندازد و سفید هم شانس های عالی خود را در جناح شاه میابد.
e4 e6
d4 d5
Nc3 Bb4
در اینجا سه شاخه اصلی وجود دارد که به آنها می پردازیم:
exd5 exd5
این شاخه،بازی را به فرانسه تعویضی میبرد و سودی برای سفید ندارد. من از تجزیه و تحلیل این شاخه صرف نظر می کنم ؛ زیرا شاخه بسیار واضحی است.
شاخه دیگر ، حمله متقابل با Qg4 است. البته این شاخه نیمه مردود است و در سطوح بالا بازی نمی شود:
Qg4 Nf6
Qxg7 Rg8
Qh6 Rg6
Qe3 Nxe4
سیاه برتری دارد.
حال ، شاخه اصلی این شاخه را بررسی می کنیم که خود دارای چندین شاخه اصلی است.
e5 c5
در اینجا به سه شاخه اصلی این واریاسیون می پردازیم.
Qg4 Ne7
dxc5
این حرکت اجباری است، زیرا اگر ?Qxg7،آنگاه:
Qxg7? Rg8
Qxh7 cxd4
!a3 Qa5
Rb1 dxc3
axb4 Qa2
سیاه یک رخ میگیرد.
+Bxc3 ...
bxc3 Qc7
با وضعیتی جالب و امکانات متقابل
حال راه دوم را بررسی می کنیم که راه بوگولیوبف نامیده میشود:
e4 e6
d4 d5
Nc3 Bb4
e5 c5
Bd2
این حرکت راه بوگولیوبف نامیده میشود.
Ne7 ...
این حرکت، تنها راه منطقی است، زیرا ادامه زیر بسیار بد است:
?cxd4 ...
+Nb5 Bxd2
Qxd2
با تهدید رفع ناپذیز +Ne6
Ne7 ...
+Nb5 Bxd2
Qxd2 0-0
با بازی متعادل برای دوطرف
راه سوم که راه اصلی این شاخه است، با ادامه زیر شروع میشود:
e4 e6
d4 d5
Nc3 Bb4
e5 c5
a3
این حرکت، علامت سوال را جلوی فیل می گذارد. اینجا نیز دو شاخه اصلی وجود دارد.
+Bxc3 ...
bxc3 Ne7
!a4
این حرکت، از مانور وزیر به a5 و سپس a4 جلوگیری کرده و خانه a3 را برای فیل باز میکند.
Qa5 ...
Qd2 Nbc6
Be2 c4
سفید دارای بازی خوبی در جناح شاه است و سیاه نیز میتواند با Bd7 و Bxa4، ابتکار عمل را در جناح وزیر به دست گرفته و بر پیاده های ضعیف c2 و c3 فشار وارد میکند.
راه دوم در این شاخه، راه تال است که البته از +Bxc3، بسیار ضعیف تر است.
e4 e6
d4 d5
Nc3 Bb4
a3 Ba5
این حرکت، راه تال است.
!b4
این حرکت پیشنهادی آلخین است.
!cxd4 ...
حرکت ?cxb4 ... ، به علت !Nb5، حمله قدرتمندی به سفید میدهد، برای مثال:
?cxb4 ...
+Nb5! bxa3
c3 Bc7
Bxa3
سفید حمله ای قوی دارد.
bxa5
ادامه Nb5 Bc7 نیز قابل بازی است.
bxc3 ...
Qg4 Ne7
Qxg7 Rg8
Qxh7 Nbc6
سفید بهتر است.
در اینجا، به بحث Nc3 خاتمه میدهیم و به شاخه تاراش با Nd2 می پردازیم.
e4 e6
d4 d5
Nd2
این حرکت، شاخه تاراش نامیده میشود. تاراش در تجزیه و تحلیل این شاخه، آن را قابل بازی ارزیابی کرده است.
سیاه در اینجا دو حرکت در اختیار دارد: Nf6 و c5
ابتدا حرکت رایج c5 را بررسی میکنیم:
c5 ...
exd5
در اینجا،حرکت exd5 ... به پیاده منفرد d5 می انجامد. به همین منظور، حرکات cxd4 و Qxd5 زیاد بررسی شده اند که ابتدا به آنها میپردازیم.
?cxd4 ...
Bb5+! Bd7
dxe6! Bxb5
exf7+ Kxf7
+Qh5
سیاه میبازد. یا اگر fxe6 به جای Bxb5 ، سفید اینگونه میبرد :
Qh5+ g6
Qe5 Qf6
Qe2
با برتری فاحش برای سفید.
Qxd5 ...
Ngf3 cxd4
!Bc4 Qd6
0-0
(+Nb3? Qb4)
Nc6 ...
Nb3 Nf6
Nbxd4 Nxd4
Nxd4 a6
اوضاع برابر است.
exd5 ...
dxc5 Bxc5
Nf3 Nf6
Be2 0-0
با وضعی برابر و امکاناتی برای هر دو طرف
حال حرکت Nf6 را بررسی می کنیم:
e4 e6
d4 d5
Nd2 Nf6
e5 Nfd7
Bd3 c5
c3
یکی از مزیت های Nd2 بر Nc3، این است که پیاده c2 بلوک نشده است و میتواند از پیاده d4 دفاع کند.
Nc6 ...
Ne2
سفید آرایش اسب هایش را اینگونه قرار میدهد:یکی در e2 و یکی در f3.
Qb6 ...
Nf3 cxd4
cxd4 f5
با اندکی برتری برای سفید.
یک انتخاب دیگر سفید در این شاخه، ادامه زیر است که از بازی کورچنوی با آدوویچ گرفته شده است:
d4 e6
e4 d5
Nd2 Nf6
c3 c5
Ngf3 Nc6
Bd3 Qb6
0-0
Nxd4 ...
Nxd4 Qxd4
Nf3 Qb6
!Qa4 Qb4
سفید امکانات خوبی دارد.
حال دیگر حرکت d4 را پشت سر میگذاریم و به سراغ حرکت d3 ، حمله هندی شاه میرویم.
e4 e6
d3 d5
Nd2
سفید قصد دارد بازی را به شاخه ای از حمله هندی شاه ببرد.
Nf6 ...
Ngf3 Be7
g3 c5
Bg2 Nc6
0-0 0-0
سفید میخواهد در جناح شاه حمله کند و سیاه هم مانند همیشه، باید در جناح وزیر بازی کند.
شاخه دیگر، شاخه دو اسب با Nf3 است.
e4 e6
Nf3 d5
Nc3 d4
Ne2 c5
d3 Nc6
c3 e5
سفید از وضعیت تنگی برخوردار است.
یکی دیگر از شاخه های مهم فرانسوی، شاخه چیگورین با Qe2 است. این حرکت خیلی زیرکانه است، زیرا اکنون d5 ، با exd5 روبرو شده و اکنون پیاده e آچمز است و سیاه باید با وزیر پس بگیرد؛ البته این یکی از شاخه های این گشایش برای سیاه است، زیرا Nc3 حرکتی ضعیف است، چون سفید معمولا برای انجام حرکت d4، باید حرکت c3 را انجام دهد و اسب وزیر را از d2 گسترش دهد.
e4 e6
Qe2
این حرکت راه حرکت فیل سفید رو را می بندد، اما سفید قصد دارد فیل را با g3 و سپس Bg2 گسترش دهد و به ساختاری مشابه هندی شاه دست یابد.
c5 ...
Nf3 Nc6
c3 Nge7
g3 g6
Bg2 Bg7
0-0 0-0
Rd1
با وضعیتی برابر
شاخه دیگری در Qe2، حرکت زیرکانه ?!e5 است که قصد دارد از موقعیت بد وزیر سفید استفاده کند.
e4 e6
?!Qe2 e5
f4 exf4
+d4 Qh4
Kd1 d6
Nf3 Qf6
با بازی برابر
یک راه دیگر ، d5 است و اینگونه ادامه میابد :
e4 e6
Qe2 d5
exd5 Qxd5
Nf3 Nc6
c3 Nf6
d3 Bd6
g3 0-0
Bg2 e5
0-0
- ۹۳/۰۷/۱۲
نمی دونم